11 oktober : Jomsom (2720 m) Dag 8 Trek 19 km - Reisverslag uit Jomsong Himal, Nepal van Theo Kip - WaarBenJij.nu 11 oktober : Jomsom (2720 m) Dag 8 Trek 19 km - Reisverslag uit Jomsong Himal, Nepal van Theo Kip - WaarBenJij.nu

11 oktober : Jomsom (2720 m) Dag 8 Trek 19 km

Door: Theo Kip

Blijf op de hoogte en volg Theo

14 Oktober 2018 | Nepal, Jomsong Himal

Vandaag 14 oktober eindelijk weer Internet.
Vrijwel alle lodges hebben Wifi, maar vaak niet bestand tegen veel gebruik. Inonze lodge in Sikha vroeg ik ernaar en dedamedes huizes begon hard te lachen.
Donderdag 11 oktober zijn we na het ontbijt om 9 uur naar de Holy Pilgrim Place in Muknath gewandeld. Dit is een heilige plaats voor Hindi en Boeddisten. Uit heel Nepal en India komen er pelgrims. Vlakbij is een plek waar heli’s kunnn landen van Koninklijk huis en overheid. Zo’n 200 m verder een slecht onderhouden heliveld voor de rest.
In dit heiligdom reinigen de hindi zich eerst in een bad en lopen of rennen dan onder een groot aantal stralen water die in een halve cirkel staan.Daarna kleden ze zich om (geen kleedruimtes). Veel mensen reinigen zich ook door wat water over zich heen te gooien. Daarna wordt er geofferd en krijgen of kopen ze een blad met rode kleurstof om een rode stip tussen de ogen te zetten. Onze gids heeft het bij ons gedaan (behalve Joost). Hij nam de kleurstof mee voor zijn moeder.
Ik vond het heel sfeervol en imposant en somseen beetje genant om er als toerist zo tussen te lopen.
Het Boeddistische deel was veel netter maar ook killer.
Na teruggewandeld te zijn gingen we met 2 jeeps naar Jomson.
Met de jeeps “smokkelen” we eigenlijk. De agent raadde af om dit te lopen en hij had gelijk. Aan deze kant van de pas waren de bergen kaal, veel wind en vreselijk om te lopen. Het eerste stuk nog asfalt (ca 25% van de weg) en daarna een “bumpy” road.
De tocht duurde ongeveer 2,5 uur waarna we aankwamen in Hotel Om’s Home. Geweldig hotel met toiletpapier, normaal toilet, handdoeken, prullenbak en warme douche in de middag / avond.
De keuken was prima maar Marischa had een allergische reactie bij de lunch, waarschijnlijk zat er cashew in.
In de middag gewassen en dagboek bijgewerkt (goed internet).
‘S Avonds waren er 2 muzikanten (keyboard, trom waar de muzikant op zit en gitaar.). Ze speelden in de koffiebar voor 20 man een mix van Nepaleze muziek en nummers als Hotel California, La Bamba etc. Ze speelden ook nog Piri Piri dat in 1995 onze trekkingoeg voor ons (Ida en mij) zong op mijn verjaardag.
Het duurde tot 21:50 en om ca 22 uur viel het licht uit.

• 16 Oktober 2018 - 07:32

Ida Kip :

Hopelijk heeft Marischa geen last van haar allergie. De heilige plaats met rode kleurstof leek mij zeer indrukwekkend. De jeeps vond ik wel een goed idee. Mooi hotel en heel gezellig zo te lezen. Fijn dat er weer Internet is. Ik was al een beetje ongerust omdat ik niets kon vinden. De kaart van Nepal helpt heel goed om jullie te traceren. Zet door allemaal!