10 oktober : Muktinath (3800 m) Dag 7 Trek 16 km - Reisverslag uit Shigatse, China van Theo Kip - WaarBenJij.nu 10 oktober : Muktinath (3800 m) Dag 7 Trek 16 km - Reisverslag uit Shigatse, China van Theo Kip - WaarBenJij.nu

10 oktober : Muktinath (3800 m) Dag 7 Trek 16 km

Door: Theo Kip

Blijf op de hoogte en volg Theo

11 Oktober 2018 | China, Shigatse

Het is vandaag D-Day : Op naar Thorang-la
Om 4 uur zitten we aan het ontbijt, dik ingepakt (later bleek het water in mijn drinkfles gedeeltelijk bevroren).
Om 4:30 vertrek gewapend met “koplamp” schuivelen we naar het 400 m hoger gelegen High Camp. Dit “schuivelen” blikt het meest effectief op deze hoogte.
Ik volg eerst een groep Italianen die heel goed een stuk “schuivelen” pauzeren en weer verder. Maar zelfs dit kan ik niet volhouden. Bij High Camp tref ik Joost en samen gaan wij verder. Het 2e stuk is wat vlakker. Onderweg staan er om de 100 meter vlaggen, die houdt ik als doel en uitpufpunt.
Steeds lijkt achter elke bocht de pas te komen.
Om 9:50 zijn we er eindelijk. We drinken een kop thee en kijken naar andere gelukkigen.
Om 10:30 komen Marischa, Stefan en Ramish over de streep.
Als ook zij de thee ophebben gaan we “ de foto” maken bij het bord van de Thorong-la pas.
Om 11 uur vertrekken we. Stefan denkt een zonnesteek te hebben en wil zo snel mogelijk naar beneden. Joost gaat met hem mee. Stefan is om 12:30 in Charabus en Joost om 13 uur.
Samen met Marischa en Ramish “stuiven” ook wij naar beneden.
Onderweg wordt ik licht in het hoofd. Met water, muesli reep, druivensuiker en chocolade bestrijden we dit succesvol. Om 15 uur zijn ook wij in Charabus waar Stefan en Joost ons opwachten.
Stefan wil graag door naar het hotel en samen met Joost doen ze dat. Het restaurant is door het eten maar na een glas echt appelsap en een soepje gaan ook wij. We arriveren total loss om 16:30 uur. Voor de hele tocht staat 7 uur.
We hebben een mooi hotel met warme douche en “normaal” toilet. Stefan is direct naar bed gegaan.
Wij eten in het hotel in een vrijwel leeg en steenkoud restaurant met airco. Het eten is bar slecht. Na het eten nog even de stad in om in een Bob Marley hotel nog even een kop thee te drinken.