9 oktober :Thorang Phedi (4450 m) Dag 6 Trek 7 km - Reisverslag uit Shigatse, China van Theo Kip - WaarBenJij.nu 9 oktober :Thorang Phedi (4450 m) Dag 6 Trek 7 km - Reisverslag uit Shigatse, China van Theo Kip - WaarBenJij.nu

9 oktober :Thorang Phedi (4450 m) Dag 6 Trek 7 km

Door: Theo Kip

Blijf op de hoogte en volg Theo

11 Oktober 2018 | China, Shigatse

Dit is de laatste etappe voor de grote dag!
Als we om 8:30 veetrekken ligt er een beetje sneeuw en zijn waterstroompjes licht bevroren.
Het eerste stuk is behoorlijk steil omhoog. Marischa het zwaar met lood in de benen. Stefan en de gids begeleiden haar.. Stefan merkt op dat ze op de rechte stukken wel meer tempo mag maken. Marischa : Welk recht stuk? Ze slaat zich er goed doorheen. Het 2e deel is wat glooiender met zo’n hangbrug en “land slides”. Daar moet je minkmaal 5 meter uit elkaar lopen vanwege kkans oo vallende stenen en een groep dicht op elkaar kan een aardverschuiving veroorzaken (denk ik).
Om 13:30 komen we aan bij een zeer basic teahouse : geen electra, houten onderkomen, weer een franse wc buiten.
Ik ga uurtje slapen, Marischa in de zon zitten, Stefan gaat met Ramisch richting High Camp (4850 m) zover hij kan lopen tot hij moet uithijgen. Joost loopt via High Camp nog even door naar een volgende top.
We slapen niet in High Camp omdat daar weinig plek is.
In het restaurant zit we te eten met thermo ondergoed, veel kleren en jas aan. Het kachel wordt gestookt maar verwarmt nauwelijks. De laatste dagen is dat steeds zo. Een keerging de kachel wel aan met alleen een beetje karton. Het schaarse hout wordt gebruikt om te koken. En als de kachel brand dan doet geen Nepalees achter zich dicht. Ze lopen allemaal met jas aan en muts op.
In de middag heb ik alles klaargelegd voor de volgende dag bij daglicht, want de kamers hebben geen verlichting. Restaurant wordt verlicht met een paar peertjes en kaarsen. Om 20 uur naar bed want morgen om 3:30 op.