Vrijdag 24 juli - Dag 15 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu Vrijdag 24 juli - Dag 15 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu

Vrijdag 24 juli - Dag 15

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

24 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Wat een dag. Begon vanmorgen al met een wereldontdekking. Ik draag al 14 dagen dezelfde sokken en ontdekt vanmorgen dat er een L en een R op stond. Zal je dus ongeveer in 50% van de dagen goed aangehad hebben.
Gisteravond in de bar bij de Albergue wederom een ´Menu del Pelegrino´ genuttigd. Dit is een 3-gangen menu voor pelgrims (in het Spaans pellegrino). Bij het voor- en hoofdgerecht heb je meestal 3-5 varianten en bij het desert 3 (meestal bakje ijs, fruit en bijv. gebak.
Vanmorgen, na het ontbijt, alleen vertrokken (jas aan) want ik wilde van de opkomende zon, de vogels etc. genieten. Bij het 2e dorpje was het alweer tijd voor koffie. Hierna een forse heuvel op met daarop een groot kruis - Indrukwekkend want eromheen lage hele cirkels met stenen.
Na ca. 10 km nog een keer koffie met een half stokbrood met omelet (lunch om 10 uur). Daarna begon de tocht over de weg om het vliegveld en over een ellange weg met bedrijfspanden. Om 11:30 uur bereikte ik de bebouwde kom van Burgos. Een snelle rekensom leerde mij dat ik nog € 5,95 had en doemde ook een geldautomaat op.
Vervolgens nog een dik uur de Calle Vittoria gevolgd richting centrum. Er kwam geen eind aan, maar het was gelukkig niet warm. De thermometers gaven zowel 19C als 28C aan. De waarheid lag er denk ik tussen.
Ik had besloten om te kiezen voor een Refugio vlak bij de kathedraal, pal in het centrum. De ANWB gids was er niet lovend over maar ik wilde centraal zitten. Aangekomen in het centrum gevraagd naar het Playa Mayor (ligt aan een zijstraat daarvan) en daarna naar de Refugio. Een man gaf aan dat ik hem moest volgen en bracht mij er keurig heen.
Wat een ding HAGELNIEUW en dat voor € 3 per nacht. Je moet wel een pelgrimspas hebben die op elke lokatie afgestempeld wordt. Dat ding is voor mij haast kostbaarder dan mijn pas.
Je trekt eerst je schoenen uit die worden per verdieping opgeborgen in een grote uitschuifbare apothekerskast.
Het gebouw telt 5 verdiepingen. Je slaapt in een grote ruimte maar de stapelbedden staan in nissen midden in de ruimte: Stapelbed - 4 lockers - stapelbed. Je hebt 5 nissen en daaarnaast staan er nog 10 bedden niet in een nis. Bij je bed heb je een lampje en een stopcontact (om van alles op te laden). Per 30 man 6 douches, 2 WC´s, 5 wastafels en 2 wasbakken.
Na bed inrichten, douchen, wassen liep ik Peter tegen het lijf. We hadden geen afspraak over de overnachting gemaakt. Samen even een biertje gedronken en toen de kathedraal bezocht.
Deze kathedraal had in 34 jaar geleden (1975) bezocht op de terugreis per bus uit Marokko. Het ding stond mij bij als donker. Het bleek dat er van 1996 - 2007 gerestaureerd was. Alles mooi aangelicht en voor € 5 (pelligrino € 2,50) mocht je er in. Voorportaal gratis. Het was een geweldig bezoek. Wat was die kerk mooi geworden. Ook het museum was mooi met veel schilderijen uit 16e eeuw. De kerk is gebouwd van 1221 - 1240. Maar is in de loop van de tijd nogal wat aan gesleuteld . Het is een joekel.
Na bezoek van de kathedraal kwamen we weer allerlei bekenden tegen. Mensen zijn verspreid over diverse adressen maar ja in de buurt van de kathedraal komt iedereen.
@ Helma : Heb vandaag een windmolenpark gezien van zeker 36 windmolens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 48306

Voorgaande reizen:

28 September 2018 - 23 Oktober 2018

De Kippen naar Nepal

15 Juni 2018 - 29 Juni 2018

Met de camper naar Rügen

10 April 2018 - 18 Mei 2018

Voorjaar in Spanje

24 September 2017 - 13 Oktober 2017

Camper en de gebroken pols

26 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Pilgern in der Schweiz

10 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Op weg naar Santiago

Landen bezocht: