Dinsdag 11 augustus - Dag 33 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu Dinsdag 11 augustus - Dag 33 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu

Dinsdag 11 augustus - Dag 33

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

12 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Nog even een aanvulling op Portamarin. T.b.v. het stuwmeer is deze stad verplaatst. Dat houdt in dat een aantal oude gebouwen, waaronder de kerk afgebroken zijn en opnieuw opgebouwd. Bij de kerk was klaarblijkelijk het geld op want het klokgelui klinkt wel erg electronisch. Bij laag water in het stuwmeer kun je de resten van de stad nog zien.
Gisteravond nog een leuk voorval: Bij de betaalde Internet PC´s hing een briefje met een code, die verdacht leek op een WiFi code. Jorge heeft een netbook meegenomen en toen hier op attent maakte, heeft hij 2 uur gratis zitten internetten.
In het donker liepen we weg uit de stad en staken via een smalle voetbrug (zeker 5 meter hoog!!) een baai over. Vervolgens gingen we 20 min. steil omhoog over een onverharde weg.
De route liep vandaag tussen de velden door en gaf een mooi beeld van Galicie. Ik an me nu goed voorstellen dat Julio Iglesias ¨Un canto a Galicia¨zingt. Het terrein is heuvelachtig (in Nederland noemen we dat bergen) en een mooi mengsel van bos, weiland en mais. Het mais drogen ze overigens in kleine verhoogde huisjes die een beetje op tempels lijken. De mais is ook hoger dan bij ons.
Tegen 14 uur komen we aan bij ons hostal. Na de bekende douche en was gaan we beneden in de bar eten. We willen wat losse gerechten uit het menu maar die blijken €6 per stuk te kosten terwijl een 3-gangen menu met water/wijn €8 kost. We bestellen o.a. lasagna en pulpa. Pulpa is overigens een inktvisgerecht dat in galicia op een speciale manier wordt bereid. Heb het ´s avonds geproefd. Heerlijk. Ik eet nooit inktvis want ik vind calamares veel te taai. Pulpo smaakt een beetje naar iest vettig varkensvlees.
Kort na onze bestelling komt de ober meedelen dat de pulpo op is. 5 minuten later wordt medegedeeld dat de lasagne op is. Ach, waar maken we ons druk om!
Na het middagslaapje van ca. 1 uur is het om 19 uur tijd om de supermarkt te bezoeken (formaat lokale supermarkt die wij haast niet meer kennen). Daar komen alle pelgrims boodschappen doen en ziet niemand enige aanleiding om een 2e kassa te openen (meer kan ook niet).
Daarna gaan we buiten op het terras een drankje drinken en daarna binnen salade en pulpo proeven. Om 21:30 uur is het alweer kinderbedtijd.