Zondag 26 juli - Dag 17 (418 km) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu Zondag 26 juli - Dag 17 (418 km) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu

Zondag 26 juli - Dag 17 (418 km)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

26 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Ik zit hier om 15:37 uur achter een gammel tafeltje en een gedateerde HP Compaq met minimuis, maar het werk en een pelgrim mag niet klagen. Mag blij zijn met wat hij krijgt!!!!
Vanmorgen in alle vroegte alleen vertrokken (06:30). In het donker je weg zoeken. Achter je komt langzaam de zon op. je hoort alleen het het gekrijs van een vogel, je voetstappen en het getik van je stokken. Je let op voor overstekend wild (heb wel zeker 20 konijnen gezien) en met jou ontwaken de zonnebloemen.
Ik loop nu door een gebied voornamelijk graan verbouwd wordt(grotendeels al geoogst), wat zonnebloemen en soms aardappelen en groenten. Je loopt over paden die net breed genoeg zijn voor een trekker en waarop voor het laatst in 1892 onderdhoud aan is gepleegd.
Ik voel me echt bevoorrecht dat ik hier zo van kan en mag genieten. Ik doe rustig aan want ik ben van plan vandaag maar 20 km te lopen.
De meseta is het meest gevreesde deel van de Camino en daardoor ook door nogal wat pelgrims overgeslagen. Het is een hoogvlakte doorsneden door diepe dalen met veel landbouw, eindelooooze grindpaden en een verzengende hitta (vandaag 35C).
Het loopt goed op mijn hoge wandelschoenen met dikke zolen.
Fantastisch cadeau van Ida voor mijn verjaardag (dank je schat) en prima advies van Sporthuis ´t Hoen. .
Ik zie ook mensen lopen op sportschoenen of sandalen waardoor je elke steen voelt en toch gevoeliger bent voor blaren.
In Castojeriz drink ik een heerlijke kop koffie. In dit dorp staan 4 kerken omdat in de eerste bloeiperiode van de pelgrimstochten (rond het jaar 1000 - geen tikfout) had hier 4 pelgrimshospita´s.
@ Helma : Bij dit dorp tel ik ca. 100 windmolens. Kan er 1 meer of minder zijn.
Na dit dorp loop je over een dam bestaande uit Romeinse fundamenten.
Daar maak ik kennis met Trevor - een Ier die de Camino nu voor de 7e keer loopt. Heeft ook al Canteburry - Rome gedaan.
Je loopt steil omhoog (ca. 30 min.) over een grindpad. Boven een mooi uitzicht en dan steil naar beneden. Benedikte zal dit zich ongetwijfeld herinneren want op de fiets rest je een ding : LOPEN.
Daarna kom ik langs het Ermita de San Nicolaas (Jawel onze Sinterklaas). Deze orde hielp vroeger vrouwen zonder bruidschat. Dan kom je bij een Romeinse brug met stoplicht op zonne-energie (je kunt namelijk de andere kant niet zien). Het is alleen een beetje belachelijk om een stoplicht neer te zetten terwijl er geen hond langskomt.
Ik wil overnachten in Itero de la Vega maar de Albergues (2) zien er deprimerend uit.
De vakantieganger eet een half stokbrood met kaas en tomaat en vertrekt om 12 uur naar Boadilla del Camino (op ca. 8 km) waar ik om 2 uur aankomt bij een Albergue met terras, zwembad, restaurant etc.
Ga nu genieten van het zwembad. Zwembroek is niet mee (te zwaar :-))maar een onderbroek doet wonderen.
Wil je zien waar ik nu zit, kijk dan op http://www.boadilladelcamino.com/
Heb wel voldoende medelijden!!
Tot slot nog 2 komische voorvallen:
* In het vorige dorp (50 inwoners????¿¿¿¿¿) zitten we op een terras, komt iemand aan en vraagt : Banco??? Ik antwoord : Burgos (kwam hij net vandaan).
* Bij de waslijn vraagt een man van ca. 65 jaar hoe lang het duurt voor zijn was droog is. Ik zeg hem dat mijn was in 2,5 uur droog was (misschien sneller). Ik zie dat hij zijn T-shirt drijfnat opgehangen had. Ik pak het T-shirt en wring het met hem uit en zeg: ¨Dat scheelt zo 1 uur¨

  • 26 Juli 2009 - 14:20

    Benedikte:

    Ik kan mij 1 stuk herinneren waar we inderdaad een flink stuk hebben moeten lopen met de fiets aan de hand, weet alleen niet meer of dat nu dit was. Soms gingen we als fietser een iets andere route omdat het echt onbegaanbaar was voor fietsers; zou kunnen proberen het terug te zoeken waar het was. was het een naar een redelijk kale vlakte, bergopwaarts, met volgens mij een kruis bovenop?

    Lees het wel weer, vind het heel erg leuk, beleef de reis toch weer deels opnieuw.

    Groetjes,
    Benedikte

  • 26 Juli 2009 - 16:17

    Conny Ruijgrok:

    Hi Theo,
    Leuk om je uitspattingen te lezen. Ik vroeg me af of je wel een foto camera hebt meegenomen of was die te zwaar ;-).
    Hier alles ok, goed weer zodat wij ook een beetje genieten.
    Hang in there!!!

  • 26 Juli 2009 - 17:42

    Wim Nolten:

    Ha die Theo, je verhaaltje mbt het natte T-shirt uitwringen en drogen... altijd maar oplossingen, je zou je werk en ideeen niet mee moeten nemen op vakantie!
    Haha.
    Maar erg leuk en herkenbaar.
    Heel veel plezier en succes verder.

  • 26 Juli 2009 - 22:49

    Ida En Stefan:

    rTruus had ook een minimuisje voor Babs, geen succes. We hebben enorm veel medelijden met je om die acco met zwembad. Veel plezier bij het vervolg.
    Stefan
    Vandaag kwam tot onze grote verrassing Joost lopend aanzetten vanuit Enschede. Mogelijk ben/was jij de grote inspiratiebron. Ik heb ook de foto's gezien. Erg mooi! Morgen/eigenlijk vandaag ga ik met Hermien e.a. naar Bielefeld voor het grote jaarlijkse Super-shop-festein mit Riesen-rabat. Tot de volgende keer lieverd.
    Ida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 47983

Voorgaande reizen:

28 September 2018 - 23 Oktober 2018

De Kippen naar Nepal

15 Juni 2018 - 29 Juni 2018

Met de camper naar Rügen

10 April 2018 - 18 Mei 2018

Voorjaar in Spanje

24 September 2017 - 13 Oktober 2017

Camper en de gebroken pols

26 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Pilgern in der Schweiz

10 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Op weg naar Santiago

Landen bezocht: