7 oktober : Manang (3540 m) Dag 4 Trek - Reisverslag uit Shigatse, China van Theo Kip - WaarBenJij.nu 7 oktober : Manang (3540 m) Dag 4 Trek - Reisverslag uit Shigatse, China van Theo Kip - WaarBenJij.nu

7 oktober : Manang (3540 m) Dag 4 Trek

Door: Theo Kip

Blijf op de hoogte en volg Theo

07 Oktober 2018 | China, Shigatse

Vandaag een dag om te acclamatiseren. Wat doen we dan? Nou net als de wielrenners in de tour : een stukje wandelen als “hoogte stage”. Het idee is dat je hoger gaat dan je verblijft en dat er dan extra bloedlichaampjes aangemaakt worden. Latet op de dag hoorden we van de artsen dat er getwijfeld werd aan het nut afgewogen tegen de grotere inspanning en minder herstel.
Om 09:30 uur verttokken we naar de Dalai Lama van Manang. Het was 2,5 uur omhoog via steile paadjes bestaande uit rots, zand , vaste en losse keien. Bovengekomen eerst uitgepuft, genoten van het uitzicht en gewacht op onze beurt.
De Dalai Lama is 70 jaar en dochter van de vorige “Dalai Lama”.
De audientie begint met een voor een op de knieen voor haar, ze knoopt je een veelkleurig touwtje om en geeft je daarna de zegen voor je trektocht. Jouw aandeel is dan het doneren van 100 roepies (€ 1). Daarna biedt ze een kop thee an en keuvelen wat : Where are you from en vroeg hoe oud ik ben. Daarna is de ceremonie voorbij.
Verbolgens een uur terug over hetzelfde pad. Dat was voor mij een uitdaging vanwege steilheid en los grind, ben een kerr uitgegleden zonder averij.
Omdat Joost sinds Chame diaree bleef houden is hij met de gids naar de HRA dokter geweest. Hij had geen hoogteziekte maar een buikvirus. Hij kreeg antibiotica. 20$ voor 3 pillen is wel duur maar werkte wel.
Marischa en Stefan zijn naar de hoogteziekte voorlichting geweesr die de Himalaya Rescue Association dagelijks geeft. 50 mensen kregen daar een zeer nuttige voorlichting. Voor mij was de belangerijkste uitkomst dat als je ouder dan 50 was minder risico liep omdat je hersenen dan geslonken zijn

• 11 Oktober 2018 - 05:36

Willem De Jeu:

Zojuist jullie kaart ontvangen: verrassing, 4 Kippen op duizelingwekkende hoogte!
    Je hebt daar bijna geen lucht meer onder je vleugels.
    Dan ligt hoogteziekte wel op de loer. Ook voor mensen met Alpen-ervaring (of op de Tankenberg).

Op zoveel niveaus een totaal andere wereld daar.
    Ik wens jullie mooie, blijvende ervaringen toe, ook op vele niveaus.

Behouden thuiskomst in ons platte landje met soms zware luchten en hoogdravende ideeën,

Willem de Jeu.

• 14 Oktober 2018 - 09:32

Theo Kip:

Hallo Willem,
    Mooi dat je de kaart zo snel hebt.
    Hoogteziekte is wel degelijk een aandachtspunt. Daarom zijn we ook langzaam naar hoogte gegaan. Met bier zijn we op 3400 m gestopt en ons te pletter gedronken in de thee.
    We hebben medicijnen tegen hoogteziekte bij ons. Verder loop je beneden de 50 minder risico. Op 5000 m heb je ongeveer 50% van zuurstof vergeleken met thuis. De meeste mensen die uitvallen lijden aan oververmoeidheid door onvoldoende trainig of onjuiste krachtenverdeling.

Dank voor alle wijze woorden.

• 14 Oktober 2018 - 09:32

Theo Kip:

Hallo Willem,
    Mooi dat je de kaart zo snel hebt.

Dank voor alle wijze woorden.