23 juni : Stralsund (282 km) - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Theo Kip - WaarBenJij.nu 23 juni : Stralsund (282 km) - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Theo Kip - WaarBenJij.nu

23 juni : Stralsund (282 km)

Door: Theo Kip

Blijf op de hoogte en volg Theo

23 Juni 2018 | Duitsland, Stralsund

Vanmorgen om 9 uur met regenachtig weer vertrokken uit Hamburg.
De plek waar wij stonden moet zaterdags vanaf 18 uur vrij zijn vanwege de vismarkt. Bovendien was de weersverwachting voor Hamburg slecht.
Daarom besloten door te reizen naar Stralsund, een Hanzestad vlakbij Rügen. Omstreeks 13 uur kwamen we aan bij de Caravanstellplatz "An der Rügenbrücke". Deze brug kunnen we inderdaad zien. Sinds 1936 ligt er een dijk naar Rügen.
Na de nodige voorbereidingen voor de spaghetti zijn we tegen 16 uur per fiets naar Stralsund gegaan (ca. 2 km). We kwamen als eerste bij de Marienkirche waar net een concert begonnen was. het bleek een optreden te zijn van 15 zangers van het conservatorium met orgelondersteuning. Ze stonden hoog boven ons en zongen klassieke, voor mij onbekende composities. het was heel fraai gezongen en duurde 1 uur. Daarna de Kulturkirche St. Jakobi bekeken, die nu in gebruik is als atelier en expositieruimte (was mijn smaak niet).
Tot slot het raadhuis en Nikolaikirche van buiten bekeken (waren dicht).
Voor het overige staan er veel fraaie oude huizen in dit stadje.
In de haven hebben we op een terras gezeten bij de Gorch Fock een 3-master uit vervlogen tijden. Daar zagen we Mexico winnen van Zuid Korea. Alles werd in gereedheid gebracht voor de "match of the day" Zweden - Duitsland. We waren ook van plan dit op een terras te bekijken.
Op de terugweg waren we aan het kijken wat de kortste weg terug was en Ida wilde stoppen op een brug maar had de hoge stoeprand niet gezien waar haar trapper tegenaan kwam, waardoor ze viel.
Niets gebroken maar wel een zeer been. Letterlijk met "pijn en moeite" is ze terug gefietst. Aangekomen bij de camper heb ik haar gemasseerd met Spiroflor maar het wordt niet beter. Morgen afwachten en ook bekijken wat we gaan doen.
Duitsland won vanavond overigens "op zijn Duits" in de laatste minuut met 2-1.