Donderdag 6 augustus - Dag 28 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu Donderdag 6 augustus - Dag 28 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu

Donderdag 6 augustus - Dag 28

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

02 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Ik heb weer een Internet mogelijkheid gevonden na 3 keer vragen. Achter in een Tabacco. Als je dat niet weet vind je het nooit. Tarief is redelijk € 1 per 30 minuten. Meestal is het € 1 per 20 minuten. In de Albergue van gisteren was het gratis maar op 250 personen stonden 2 PC´s dus je mocht maar maximaal 15 minuten per keer.
Vandaag slaat weer alles. Ik heb nu een matras in een soort noodopvang!
Gistermiddag de stad uitgebreid bekeken. 2 kerken en een burcht die zwaar gerestaureerd was. Mooie binnenstad met veel galerijen voor de winkels.
Gisteravond uit eten geweest met Reggi en Jork. Een Zwitsers echtpaar van ongeveer mijn leeftijd, die ik ook al eerder had ontmoet maar doordat ik tussentijds wat grotere afsanden had afgelegd waren ze uit beeld.
Het inchecken bij de Albergue heeft uiteindelijk geduurd tot 20 uur hoorde ik. Er bleef maar volk binnenstromen. Gisteravond werd omstreeks 22 uur de 50 matrassen gepakt en evenzoveel mensen zochten buiten een slaapplaats. Schatting is dat er gisteravond ongeveer 250 mensen sliepen.
Ik heb overigens uitstekend geslapen in een 4-persoonskamer. Alleen midden in de nacht hoorde ik iemand schreeuwen, waarschijnlijk in zijn/haar droom.
Tegen 5:30 uur werd het onrustig en daarom ben ik er om 05:50 uitgegaan en om 06:20 uur liep ik door de stad.
Uit een grote stad lopen is meestal een ramp want de bewegwijzering is er meestal wel maar op cruciale punten niet. Ik heb gezorgd dat ik de massa volgde. Kwam helemaal goed.
Gisteren nog nieuwe sokken gekocht vanwege mijn blessure. Merk is Falke en ze hadden zelfs mijn maat. Ging vandaag redelijk goed want 23 km lopen ging vrijwel pijnloos.
Gisteren ook nieuwe doppen voor mijn stokken gekocht want de aankoop in Leon was een mislukking. Deze lijken beter. De man in de winkel dacht wel 200 km garantie te kunnen geven (afstand tot Santiago).
Dat met die afstand in Spanje is trouwens een grap op zich. De Spanjaarden gaan hier nogal makkelijk mee om. Bij de Albergue stond 20,5 km. Na ca. 10 km kregen we een bord Santiago 220 km. Ik zie de Spaanse borden maar als een indicatie (op 50 km nauwkeurig).
Het eerste stuk de stad uit en naar de volgende dorpen was zo´n 18 km over/langs asfaltwegen. We kwamen wel door een paar idyllische dorpen.
Stonden nog wat huizen te koop met enig ¨achterstallig onderhoud¨. M.a.w. ze storten nog net niet in.
De laatste 5 km ging over een landweg door de druivenplantages. Een onverharde weg die heuvel op en af ging. Heel mooi. En als je soms eens stil staat en achterom kijkt dan zie je hoeveel je gewandeld hebt. Valt altijd mee.
Zag vandaag ook een paar ¨toeristen¨. Ik liep achter 2 dames met een dochter met hele kleine rugzakjes, die stopten bij een Audi Q7. Voor de niet autokenner een dikke SUV, waaruit ze het een en ander te eten haalden. Die auto rijdt dus mee van hotel naar hotel. Later zag ik toevallig dezelfde auto weer en er bleken ook nog een paar heren ¨onbelast¨ te fietsen. Deze mensen gebruiken de Camino om een stukje te wandelen. Als het moeilijk wordt haalt de Audi je op.
Bij aankomst in Villafranca (mooi dorp in de bergen) ging ik naar de Albergue Municipal. Bij aankomst daar om 13:15 zaten er mensen te wachten. Probleem was onduidelijk. Er werd door medewachters gezegd dat er nog 26 vrije bedden waren en zoveel mensen zater er ook. Na een uur kwam een dame van de Albergue de mensen tellen en maakte zo´n gebaar van kan wel of niet.
Om 15 uur kwam uiteindelijk het hoge woord er uit. De 2e verdieping was ontsmet vanwege een ziektegeval en ze wilden er (nog) geen mensen in laten. We werden doorverwezen naar een noodopvang. Een oud overheidsgebouw waar de matrassen op de grond liggen en er zijn een paar wc´s en douches. Mijn slaapzaal heet Hilton en heeft 6 sterren.
Maar we liggen droog, ik heb een matras en kost niets.
Net toen we van de Albergue naar de noodopvang gingen kwam Jose Luiz er aan die eerder voornamelijk met Razid optrok. Het is een Spanjaard van 63 uit Catalonie. Er wordt bij inschrijving gevraagd waar je vandaan komt. Bij iedereen volstaat het land maar bij Spanjaarden wordt steevast de privincie gevraagd. Hoe maken ze hier ooit een land van?
Morgen gaat het bergop. Tot de top is het 28 km maar ik denk dat ik het bij 23 km laat.
Hopelijk heeft iedereen medelijden met mij vannacht :-)))).

  • 06 Augustus 2009 - 20:14

    Ans En Harry:

    Hoi Theo
    Erg leuk jouw ervaringen te lezen. We wisten al wel dat je een bikkel bent, maar.....dit overtreft alles! Succes verder en geniet er van!

    Ans & Harry

  • 07 Augustus 2009 - 13:47

    Edwin:

    Beste Theo,

    Hoe is met je?
    Ik vind trouwens dat je voor je reisverslag(en) inmiddels wel een 'literaire' prijs hebt verdiend. Onderhoudende verhaaltjes!

    Begrijp ik het goed, dat je over een dag of 10 al in Santiago de C. kunt zijn?

    Succes!

    Gr.

    Edwin

  • 08 Augustus 2009 - 15:37

    Ruud Spiering:

    Hoy Theo
    Fijn te lezen, dat je nog immer aan de wandel bent. Jij moet toch wel als een heel ander mens terugkomen na al die belevenissen. Ik ben benieuwd of dat gaat bevallen? De toekomst zal het leren.
    Groeten, Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 48253

Voorgaande reizen:

28 September 2018 - 23 Oktober 2018

De Kippen naar Nepal

15 Juni 2018 - 29 Juni 2018

Met de camper naar Rügen

10 April 2018 - 18 Mei 2018

Voorjaar in Spanje

24 September 2017 - 13 Oktober 2017

Camper en de gebroken pols

26 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Pilgern in der Schweiz

10 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Op weg naar Santiago

Landen bezocht: