Woensdag 22 juli - Dag 13 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu Woensdag 22 juli - Dag 13 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu

Woensdag 22 juli - Dag 13

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

22 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

In een lokaal cafe zit ik te tikken met op de achtergrond een wildenthousiaste Spaanse verslaggever die op TV verslag doet over de Tour de Francia. Het is Contador voor en na.
Gisteren in Santa Domingo geslapen in een brandnieuwe Refugio die in maart opgeleverd is en naar zeggen 3 miljoen euro gekost heeft en plaats biedt aan ca. 140 mensen. Het is een Donativo, je betaalt naar eigen inzicht. Heb vanmorgen €10 betaalt. Meestal betaal je tussen de €5-€8.
Vanmorgen vanaf 5 uur begon de herrie. Als een Spanjaard of Italiaan opstaat gaat de kwek ook open. De verdieping onder mij was de keuken en daar was het een lawaai van zowelste zowel gekwek als schuivende stoelen over de tegels.
Om 6:45 uur vertrokken met Peter (Nederlander, 50 jaar en 1,98 m) waarmee ik al eerder gelopen heb.
Vandaag zou het slechts 33C worden. Om 9 uur was het al warm en zonder wind. Om 10 uur stak er een (tegen)wind op die opliep tot windkracht 5.
We lipen door vrijwel uitgestorven dorpjes. We komen binnen over de Calle Mayor (De Hoofdstraat, meer is er ook meestal niet (net Overdinkel)). Op het Playo Mayor bij de kerk (komen we ALTIJD langs) rolt een lege plastic fles over het plein. Je verwacht elk moment dat Clint Eastwood op zijn paard om de hoek komt met op de achtergrond de indringende muziek van Ennio Morrecone.
We lopen bijna de hele route langs de N120. De grote weg vanuit Burgos. Ik heb nog nooit zoveel vrachtwagens gezien. Komen waarschijnlijk uit La Coruno (grote haven bij Santiago). We hebben vandaag het Rioja gebied verlaten dus de druiven zijn verdwenen en zien nu soms zonnebloemen maar meestal graan, eindeloos graan. Op de paralelweg, een grinweg, ploeteren wij op tegen het stof. Hoed op de kop tegen de zon en kijken naar onze schoenen om geen stof in de ogen te krijgen.
Soms komt we langs een combine (een machine die graan oogst en stro uitspuugt met jawel veeeel stof).
Om 13:45 uur zijn we in Belardo. Onderweg kwam ons in de auto een dame tegemoet die ons een kaartje gaf voor haar Albergue (22 bedden, 6 douches). Aan welke straat ligt deze Albergue, jawel... de Calle Mayor. We besluiten deze te nemen. Als we ons bed uit kiezen moet de dame steeds lachen. het zijn stapelbedden van 1.90 of 2 meter met opstaande rand. Na een paar minuten komt een Spaans meisje op mij af en vraagt of ik engels spreek. Na mijn bevestiging legt ze uit dat deze Albergue ook 2 persoonskamers heeft voor €10 p.p. met langer bed en eigen douche. We besluiten ons te wentelen in weelde en zeggen direct ja. We genieten van onze douche, doen daar de was. Ik heb helemaal geen hekel aan slaapzalen maar soms is dit ook heerlijk. Hierna drinken we 2 biertjes op een terras en gaan we slapen tot 5 uur want totdan is alles dicht.

• 22 Juli 2009 - 16:54

Marischa:

Geniet van de luxe vannacht! Hopelijk heb je een goede nachtrust en sta je morgen fit weer op. Dorpjes en omgeving klinken wel pittoresk, maar bij tijd wijlen ook saai. Hopelijk verveel je je niet al te hard onderweg. Maar zo te horen heb je gezelschap op niveau ;-)

• 23 Juli 2009 - 11:21

Dirk B.:

Hoi Theo - de volhouder ;-)
    Maar dat zijn we hier ook van hem gewend. Als hij vast heeft, laat hij niet meer los, totdat hij zijn doel bereikt heeft.
    Naar verwachting zal dat bij het lopen ook zo gaan. Succes.

ad.1 Heb je het berichtje van Edwin E. al gezien ? Zo nee, kan dan even bij jouw bericht met de titel Statistieken (dus 16 of 17 juli).

ad.2 Je moet even wat steviger doorlopen. Eli L. heeft namelijk (ook) jou uitgenodigd voor een BBQ eind augustus. Ik neem aan met spaanse wijn. Misschien wel Rioja.

ad.3 Ik las dat 2 dagen in dezelfde refugio verboden is. Stel dat een dorp 2 refugios heeft. Mag je dan wel hoppen van de een naar de ander en weer terug ?

• 23 Juli 2009 - 11:21

Helma:

Heb je nog geen windmolens gezien of zonnespiegels?

Ik ken troeuwens een Peter van ongeveer 50 jaar en ongeveer 2 meter. Maar als die het was dan had je dat wel geweten want die Peter kent mij ook.
    (typisch een Kipzin?)

• 23 Juli 2009 - 13:23

Willem:

Zo'n hoofd nu en een verleden bij het 11ZVE te Schaarsbergen, alhoewel toen met meer haar, doen denken aan stoere filmhelden.
    Mijn benen haalden destijds niet de militaire goedkeuring, maar je krijgt met de benenwagen wel veel meer intense indrukken van de omgeving waar je door heen loopt. Daar kan geen ander vervoermiddel tegen op.
    Heel veel beensterkte toegewenst en hou vol!