11 mei : Bergerac (0 km) - Reisverslag uit Bergerac, Frankrijk van Theo Kip - WaarBenJij.nu 11 mei : Bergerac (0 km) - Reisverslag uit Bergerac, Frankrijk van Theo Kip - WaarBenJij.nu

11 mei : Bergerac (0 km)

Door: Theo Kip

Blijf op de hoogte en volg Theo

11 Mei 2018 | Frankrijk, Bergerac

Op de dag dat mijn broer Alex en mijn broer Alex en mijn nicht Marian Kruining - Otten 56 jaar zijn geworden hadden we mooi weer (onbewolkt 22C) dus conform plan op de camping gebleven. Omstreeks 12 uur naar het dorp gewandeld (ca. 10 minuten).
Er bleek vandaag een wijnproeverij te zijn. Voor 4 euro kreeg je een plastic wijnglas en 7 bonnetjes, waarmee je diverse wijnen kon proeven. Bijna niemand vroeg om een bonnetje :-). Na een paar proeverijtjes zijn we eerste maar patat gaan eten want het was nog vroeg en de maag niet erg vol. De bedoeling van deze proeverij was dat je de volgende dag je favoriete domain gaat bezoeken om wijn te kopen.
Wij hebben het tabaksmuseum bezocht (enig in Europa). De historie van de tabak werd belicht. Voor de indianen had tabak iets goddelijks en voor ons werd er medicinale krachten aan toegeschreven. Tabak gold ook als ruilmiddel voor slaven uit Afrika die in Noord-Amerika werden verkocht.
Er waren veel pijpen te zien (ook uit Gouda) en de nodige machines.
Daarna nog even de supermarkt bezocht om onze tekorten aan te vullen.
Onderweg zagen we ook het beeld van Cyrano de Bergerac.
Terug bij de camper lekker in de zon gezeten en Ida is onder de douche geweest. Morgen in de regen richting huis, waarbij we wat grotere afstanden gaan afleggen vanwege de regen.