2 mei : Peñiscola (223 km) - Reisverslag uit Peñíscola, Spanje van Theo Kip - WaarBenJij.nu 2 mei : Peñiscola (223 km) - Reisverslag uit Peñíscola, Spanje van Theo Kip - WaarBenJij.nu

2 mei : Peñiscola (223 km)

Door: Theo Kip

Blijf op de hoogte en volg Theo

02 Mei 2018 | Spanje, Peñíscola

Vanmorgen om 10 uur kaartje gehaald voor de rondleiding in het klooster van Poblet. Op mijn vraag of er een tarief voor "pensionista" was, kreeg ik als antwoord "Si" en betaalde € 5.50 i.p.v. € 8,50 p.p. Toch weer mooi meegenomen voor de AOW trekker.
De "Reial Monestir de Santa Maria de Poblet" is in 1150 begonnen. In 1835 is het klooster verlaten ten gevolge van de "Act of Dissolution". In 1940 hebben 4 Italiaanse Cisterciënzer monniken het vervallen klooster weer opgebouwd tot een zeer fraai complex.
Het vormt met Reial Monestir de Santes Crues en Monestir de Santa Maria de Vallbona een Cisterciënzer driehoek. De laatste 2 hebben we niet bezocht want we hadden er even genoeg gezien.
De rondleiding is keurig Catelaans duurde een uur. Omstreeks 12 uur zijn we doorgereisd naar Miravet. een klein plaatsje aan de Ebro met een vervallen kasteel. Het ligt er echter prachtig, een dorp dat hoog oprijst uit het water.
Voor het verder rezen zou het handig zijn om het pontje te nemen. Maar om met zo'n 3.500 kilo op een pont te gaan die maximaal 5 ton kan dragen in een snel stromende rivier leek me te link.
Dan maar weer terug langs de Mercadona, een supermarkt waar we uitgebreid boodschappen hebben gedaan. We zoeken altijd een supermarkt met een grote parkeerplaats langs de doorgaande weg. Handig met de camper. Het was al laat dus we hebben Tortosa overgeslagen en zijn doorgereden naar Peñiscola, waar ik in 1969 op vakantie ben geweest. De beoogde camping konden we niet vinden, maar we staan nu voor € 8,40 op een camperplaats. De camping El Eden ligt 1.000 meter verderop. Morgen gaan we daar heen, want hier hebben we geen stroom. Dat wordt tegenwoordig al snel lastig. Vanmorgen was mijn telefoon leeg en mijn powerbank redde me, anders was mijn Skype meeting niet doorgegaan.