18 april : Collioue (173 km) - Reisverslag uit Collioure, Frankrijk van Theo Kip - WaarBenJij.nu 18 april : Collioue (173 km) - Reisverslag uit Collioure, Frankrijk van Theo Kip - WaarBenJij.nu

18 april : Collioue (173 km)

Door: Theo Kip

Blijf op de hoogte en volg Theo

18 April 2018 | Frankrijk, Collioure

Na het ontbijt omstreeks 11 uur op stap. We zijn de kust min of meer gevolgd. Van Marseillan naar Beziers over provinciale wegen tot Sigéan. Daar richting Porte Leucate en Port Barcares.
Je hebt daar een soort binnenmeer (Etang de Leucate) waardoor je aan beide zijden water hebt.
In Porte Leucate een tussenstop gemaakt voor de lunch.
Zowel Leucate als Barcares zijn vakantieplaatsen zonder historie. Wij zijn in 1982 met de autoslaaptrein naar Narbonne en hebben in Port Barcares in een huisje gezeten. We herkenden er niets meer van.
Via Canet et Roussilion doorgereden naar St. Cyprien Plage. Langs de weg veel parkeerplaatsen en blijkbaar is de strook in trek bij kytesurfers.
Doorgereden naar Port Vendres om daar te gaan staan op een camperplek, waar de gendarmes 's morgens om 8 uur het kampeergeld (gepast betalen a.u.b.) komen innen. Echter... alle plekken bezet en we waren er om 15:30 uur.
Alternatief : 7 km terug naar Collioure naar en camping Les Amandiers. een smalle steile weg naar beneden bracht ons bij de camping. Ik meldde bij de receptie en de dame bij de receptie : Camping car ? Oui ASCI ? Oui. Het was blijkbaar van mij af te lezen. Prachtige camping overigens.
Een opmerkelijke waarneming : Ik zag langs de provinciale weg een dame op een stoel bij haar auto zitten. Een paar kilometer verder weer een dame bij haar auto op de stoel en weer verder 2x een dame zonder auto "in the middle of nowhere. Bij de derde dame kreeg ik een sterk vermoeden wat hun beroep is.
Nadat we onze camper op zijn plek gezet hadden en een drankje genuttigd zijn we te voet naar Collioure gegaan. Via het strand 20 minuten en wel een paar trappen.....
het bleek net iets complexer : De camping verlieten we via een hek met codeslot. Dan direct over een doorwaadbare plek in een riviertje (10 cm water). na een paar honderd meter kwamen we bij een kiezelstrand. Daar weer door datzelfde riviertje (nu ca. 20 cm diep met kiezels). Dan na ca. 100 meter een rotspad op van ca. 50 meter omhoog dan weer een eindje lopen dan weer stuk omlaag en weer 50 meter omhoog via treden. Dan nog weer 10 minuten over rotspad. Daarna nog 10 minuten over asfalt en waren we in het zeer fraaie centrum van Collioure.
We hebben op een terras aan de haven gezeten en daarna de vestingwerken bekeken.
Omstreeks 19:15 wilden we terug en Ida wilde onder geen beding via de heenweg terug, dus half uur gewacht op een taxi. Prijs viel mee € 7,10.
Daarna bij het campingrestaurant heerlijk vis (Dorada) gegeten.
Morgen blijven we op de camping.
Overigens vandaag diesel getankt € 1,384 (vorige keer was het € 1,51).
Gemiddelde prijs in Frankrijk nu € 1,44.