Donderdag 20 augustus - Dag 42 - Reisverslag uit Losser, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu Donderdag 20 augustus - Dag 42 - Reisverslag uit Losser, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu

Donderdag 20 augustus - Dag 42

Door: webmaster

21 Augustus 2009 | Nederland, Losser

Vanmorgen uitgeslapen tot 9 uur en vervolgens douche en rugzak inpakken.
Het regent!! Mijn 2e regendag in 42 dagen. Het is tijd om naar huis te gaan. Ik ga naar een bar in de buurt voor koffie en een ontbijt.
Om 10:30 uur zit ik al in de kathedraal terwijl de mis pas om 12 uur begint. Enerzijds heb ik ook niets anders te doen en ik had gehoord dat je om 11 uur in de kerk moest zijn voor een zitplaats. Als ik in de kerk kom zoek ik een mooie plaats uit en ga zitten.
Het is een komen en gaan van mensen. Groepen worden rondgeleid en er staan ook steeds wachtrijen om Jacobus te omhelzen. Het beeld van de apostel Jacobus is boven zijn graf gebouwd. In het hoofdaltaar staat een zilveren buste met daarin de relieken van de apostel. Een trapje achter het altaar voert omhoog naar het beeld, zodat pelgrims aan het eind van de tocht het bortstbeeld van achteren kunnen omarmen. Dit gebeurt ook gewoon tijdens de mis.
Om 11:30 zijn ongeveer alle zitplaatsen bezet.
Voor aanvang van de mis wordt in hoog tempo voorgelezen, wie er de laatste 24 uur aangekomen zijn (bijv. Vanuit Roncevalles 3 uit Duitsland, 2 uit Denemarken, 3 uit Madrid en 1 uit Valencia).
Bij aanvang van de mis blijkt er een groep uit Alicante te zijn, die achter de bisschop naar voren komen. De bisschop wordt vergezeld door 11 heren en een non (voor de zang).
In de dienst wordt speciale aandacht besteed aan de groep uit Alicante. Aan het eind van de dienst wordt het grote wierrookvat, dat aan een dik touw op een paar meter hoogte hangt naar beneden gelaten en voorzien van kooltjes en wierrook. Vervolgens wordt het omhoog getrokken en heen en weer geslingerd door de kerk. Uiterst spectaculair.
Dit gebeurt normailter alleen op hoogtijdagen, zoals bijv. op 15 augustus (Maria Hemelvaart). Of..... als er voor betaald wordt. Ik heb horen zeggen dat dit € 250 kost. Ik neem aan ddat de groep uit Alicante hiervoor betaald heeft.
Na de dienst ben ik direct gaan eten. Mijn laatste menu del dia. Daarna in de regen met poncho naar het busstation en daarna naar het vliegveld.
Om 17:15 van Santiago met Air Berlin naar Palma de Mallorca en vandaaruit naar Munster / Osnabruck, waar ik om 23:55 uur landde.
Daar stond Ida mij op te wachten. Wat heerlijk haar na zo'n tijd weer te zien. Je brgrijpt dat het daarna nog laat werd en heel gezellig.