Vrijdag 14 augustus - Dag 36 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu Vrijdag 14 augustus - Dag 36 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Kip - WaarBenJij.nu

Vrijdag 14 augustus - Dag 36

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

14 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Na 34 dagen wandelen, ca. 785 km, 230 uur onderweg ( - 50 uur pauze) is dat ca. 180 uur wandelen ben ik in Santiago. We zijn ongeveer 16 km omhoog en omlaag gegaan.
Iedereen dank voor de waarderende woorden over de prestatie!
Vanmorgen uitgeslapen tot 6:30 uur en pas om 07:15 uur weggewandeld uit Lavacolla, dat zijn naam dankt aan de gewoonte van de pelgrims om aldaar hun edele delen te wassen in de rivier voor aankomst in Santiago.
Omstreeks 08:30 uur hadden we voor het eerst zicht op de stad. Ervaring leert dat het vervolgens meestal nog een uur duurt voordat je er daadwerkelijk bent.
Ik heb de laatste 4 dagen gereisd met een Zwitsers stel waarvan de man 1,5 jaar geleden geopereerd is en na een zeer riskante geslaagde operatie een overlevingskans kreeg van 20% voor 1 jaar en 2% voor 3 jaar.
Als je ze dan hand in hand de stad in ziet wandelen dan stromen mij de tranen over de wangen.
Bij aankomst op het plein hebben we elkaar uitgebreid gefeliciteerd. Ik werd op het plein begroet met een schreeuw van een franse canadees die ik in Ponferada had leren kennen.
Om 09:40 uur sloot ik aan bij de rij voor het kantoor dat de certificaten uitschrijft. Om klokslag 12 uur kreeg ik deze. Geduld is ook Camino!
Toen naar mijn pension bij de kathedraal. Snel rugzak weg en dan naar de mis van 12 uur, dacht ik. Maar 2 bewakers verhinderden mij de toegang tot de mis. Het is overigens zo dat iedereen die tot 11 uur is ingeschreven voorgelezen wordt in de mis. Dat gaat niet op naam maar op nationaliteit, bijv. 2 zwitsers uit St. Jean etc. Voor de Spanjaarden wordt dat natuurlijk per provincie gedaan.
Morgen maak ik de mis niet mee want ik ga morgen richting Finistera.
Het was vandaag ook een kleine reunie. Toen we stonden te wachten kwam Duitse Peter met vriendin langs die vandaag naar Finistera gaat.
Zojuist ontmoette ik Razid en Jose Luiz. Razid was 3 dagen in Vigo geweest waar hij gisteren naar een optreden van Leonard Cohen was geweest. Deze hebben Ida en ik vorig jaar in Amsterdam gezien. Heel boeiend.
Na de mis toch nog even in de kerk geweest. Het was een drukte van belang. Er werd in diverse talen opgeroepen tot stilte. Een zinloze actie!! Een Italiaan of Spanjaard die stil is, slaapt of is dood. Als de ogen open gaan praten ze.
Stefan het klopt, in de kerk hangt een groot wierookvat dat ze laten slingeren. Ik ga 20 augustus, als ik terug ben in Santiago wel naar de mis van 12 uur.

  • 14 Augustus 2009 - 13:57

    Freeke:

    Theo, je heb de wandeling
    gehaald. Gefeliciteerd!
    Ik dacht dat ik een tik had om in het buitenland
    diverse RK kerken te bezoeken. Dus niet!

  • 14 Augustus 2009 - 14:06

    Edwin:

    Theo,

    Van harte gefeliciteerd!
    Ik heb er niet aan getwijfeld! Nu nog de laatste loodjes naar Finisterra zodat eindelijk nieuwe schoenen kunt kopen!

    Gr.

    Edwin

  • 14 Augustus 2009 - 20:37

    Ed & Jan:

    Theo, namens Ed van Gaalen & Jan Meijer en natuurlijk ook namens Marion en Nellie hartelijk gefeliciteerd. Wat een prestatie! Alle respect. Tof man! Overigens, wist niet dat je een fan was van Leonard Cohen. Super! Nu weer snel terug naar je dierbaren.

    Ed & Jan

  • 14 Augustus 2009 - 20:39

    Johan Pot:

    Dezer dagen hoorde ik van jouw "onderneming". Ik lees nu dat je intussen je doel hebt bereikt. Het is niet origineel en ik ben waarschijnlijk één van de velen,maar toch: van harte gefeliciteerd met deze mooie prestatie! Vraag, die ergens in jouw verslagen vast al beantwoord is: waarom wil je nu nog verder? Ik wens je in ieder geval een goede terugreis en tot ziens in Losser!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Actief sinds 31 Mei 2009
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 47786

Voorgaande reizen:

28 September 2018 - 23 Oktober 2018

De Kippen naar Nepal

15 Juni 2018 - 29 Juni 2018

Met de camper naar Rügen

10 April 2018 - 18 Mei 2018

Voorjaar in Spanje

24 September 2017 - 13 Oktober 2017

Camper en de gebroken pols

26 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Pilgern in der Schweiz

10 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Op weg naar Santiago

Landen bezocht: